رویداد های اخیر

اخرین اخبار

برگزاری دومین همایش خانه معدن استان با حضور پارک علم و فناوری خراسان

پنج شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱

دومین همایش خانه معدن استان خراسان رضوی روز پنج شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ با حضور مدیران و فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی و پارک علم و فناوری خراسان در سالن همایش های هتل پارس برگزار شد. در راستای معرفی و تبیین جایگاه پردیس فناوری صنایع معدنی شرق کشور در حضور فعالین حوزه معدن، خلاصه‌ای از رویکرد جدید پارک و اقدامات انجام گرفته تاکنون توسط آقای دکتر اخلاقی امیری، مسئول راه اندازی پردیس صنایع معدنی، ارائه گردید. در این برنامه اقای دکتر شریعتی، مدیر توسعه کسب و کار پارک علم و فناوری خراسان نیز حضور داشت و هماهنگی های لازم جهت برگزاری جلسات تخصصی با خانه معدن استان و انجمن نظام مهندسی معدن انجام گرفت.

در این نشست تخصصی اقای دکتر نازپرور رئیس خانه معدن استان، اقای دکتر رجبی مدیر کل صمت استان، اقای دکتر صفایی رئیس مجمع نمایندگان استان و اقای دکتر برادران، معاون محترم وزیر صمت نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.
در این همایش آقای دکتر رجبی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی در بخش معدن ظرفیت بالایی دارد که یکی از مهمترین منابع این استان معدن سنگ‌ آهن خواف است. این استان به لحاظ تعداد پروانه‌های بهره‌برداری معادن رتبه اول کشور را داراست. تاکنون بیش از ۱۰۱۵ پروانه بهره‌برداری معادن در استان صادر شده است. وی افزود: در حال حاضر بیش از ۲.۸ میلیارد تن ذخایر معدنی در استان وجود دارد که برداشت سالانه از این ذخایر ۵۵ میلیون تن است. همچنین هفت کارخانه سیمان در استان فعالیت دارد که ۱۰ درصد سیمان کشور را تولید می‌کند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: ارزش تولیدات سالانه بخش معدن در استان ۲۵ همت در سال است که سهم مناسبی از مجموع ارزش افزوده تولید شده در استان را شامل می‌شود. همچنین در حال حاضر ۶۱ گواهینامه کشف معتبر معادن در حال‌ پیگیری و ۲۲۷ پروانه اکتشاف معتبر نیز در استان صادر شده است. رجبی ادامه داد: خراسان رضوی علی‌رغم برخورداری از تعداد زیادی معدن فعال مشکلاتی از قبیل تامین زیرساخت‌هایی مانند آب و برق را دارد. البته تمهیداتی برای حل مشکل برق معادن صورت گرفته و برخی واحدهای معدنی با مشارکت وزارت نیرو به سمت ایجاد نیروگاه‌های بادی و خورشیدی حرکت کرده‌اند. همچنین برای تامین آب مورد نیاز معادن با موضوع استفاده از پساب شهرستان‌ها موافقت شده است.

همچنین دکتر غلامرضا نازپرور، رئیس خانه معدن خراسان رضوی، ضمن ارائه گزارشی در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته برای توسعه فعالیت‌های معدنی در استان اظهار کرد: خراسان رضوی دارای ۴۶ نوع ماده معدنی از مجموع ۶۷ نوع ماده شناسایی شده در کشور است. همچنین قطب تولید سنگ‌ آهن کشور در سنگان خواف با ذخیره‌ای بالغ بر بیش از یک میلیارد تن در خراسان رضوی قرار دارد. رئیس خانه معدن خراسان رضوی گفت: تاکنون حدود ۱۰۱۵ پروانه‌ بهره‌برداری در استان صادر شده است. همچنین در حال حاضر تعداد ۵۳۳ معدن فعال شامل معادن آهن، سنگ، مس، کرومیت و تعداد ۴۸۳ معدن استان غیرفعال است.
آقای دکتر اخلاقی امیری مسئول راه اندازی پردیس صنایع معدنی در پارک علم و فناوری خراسان طی سخنانی در همایش خانه معدن به سطح پایین نفوذ فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی اشاره کرد و افزود: هرچند حجم ذخایر معدنی کشور بالاست و ۳% از ذخایر معدنی جهان در ایران قرار دارد و از طرفی نیروی انسانی متخصص در رشته های معدن، زمین شناسی و متالورژِی ده ها سال است که در دانشگاه های ایران تربیت شده، سهم بخش معدن در تولید ناخالص ملی بسیار کم است و یکی از علل آن نفوذ کم فناوری در این صنعت می باشد. دکتر اخلاقی امیری سپس به جایگاه پارک علم و فناوری خراسان در اکوسیستم منطقه و کشور اشاره نمود و اظهار کرد: ۱۰ حوزه فناوری مورد نیاز صنایع معدنی و فولاد شناسایی شده و بیش از ۵۰ شرکت فعال فناور و دانش بنیان در مراکز رشد پارک آماده ایفای نقش در این حوزه ها می باشند که اطلاعات این شرکت ها در سامانه تخصصی طراحی شده به همین منظور ارائه شده است. مسئول پیگیری راه اندازی پردیس صنایع معدنی همچنین گزارش کوتاهی از روند پیگیری تاسیس این پردیس ارائه نمود و افزود: شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در تاسیس پردیس صنایع معدنی با پارک علم و فناوری خراسان همکاری خواهد نمود و مذاکرات در این خصوص با مدیران و سازمان های منطقه پیشرفت خوبی داشته است.

برگزاری دومین همایش خانه معدن استان با حضور پارک علم و فناوری خراسان

پنج شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
Menu