رویداد های اخیر

اخرین اخبار

در حضور پارک علم و فناوری خراسان، مرکز ارتباط صنعت با شرکت های دانش بنیان در مجتمع فولاد خراسان افتتاح شد

سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان رضوی، حسینعلی اخلاقی امیری مسئول راه‌اندازی پردیس صنایع معدنی و فولادی در پارک علم‌وفناوری خراسان ظهر یکشنبه ۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ در مراسم افتتاح مرکز ارتباط صنعت با شرکت‌های دانش‌بنیان در مجتمع فولاد خراسان اظهار کرد: صنعت فولاد یکی از ۱۱ صنعت استراتژیک کشور در سند راهبردی توسعه صنعتی ایران در افق ۱۴۰۴ است و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برای سال ۱۴۰۴ هدفگذاری شده در حالی که در سال گذشته میزان تولید در حدود ۳۰ میلیون تن بوده و سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی کمتر از یک درصد است.

حسینعلی اخلاقی امیری اظهار کرد: سه درصد از ذخایر معدنی دنیا متعلق به ایران بوده و در این زمینه جزو ۱۵کشور برتر دنیا هستیم. از بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده در ایران فقط ۲۰ نوع به مرحله استخراج و فرآوری رسیده است و امروز صنایع معدنی و فولادی کشور با چالش‌های مهمی دست و پنجه نرم می کند و نیاز به فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در این صنعت بیش از گذشته احساس می‌شود. در پارک علم‌وفناوری خراسان با نگاه ویژه به این‌حوزه در ماه‌های گذشته، چالش‌های این‌ بخش بررسی و ۱۰ حوزه فناوری احصاء شده است. وی خاطرنشان کرد: از جمله این موارد فن‌آوری‌های مورد نیاز در تکمیل زنجیره ارزش مواد معدنی برای جلوگیری از خام فروشی، توسعه فناوری‌های نوین اکتشاف، توسعه فناوری های نوین استخراج معادن و فرآوری ذخایر کم عیار، تامین و بومی سازی تجهیزات مورد نیاز مانند الکترود گرافیتی، رفع چالش کمبود اب در کارخانه‌های فن‌آوری و ارائه راهکارهای مدیریت و بازیابی آب مصرفی و تصفیه پساب، ارتقای بهره‌وری فرآیندها و بهینه‌سازی مصرف انرژی با استفاده از روش‌های هوشمندسازی، رفع چالش‌های محیط زیستی مانند دفع پسماندها و گازهای گلخانه‌ای، تجهیز آزمایشگاه‌های جامع کنترل کیفیت محصولات معدنی و توسعه مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی، توسعه فن‌آوری ارتباطات، بهره‌گیری از هوش مصنوعی و ارائه خدمات فنی مهندسی فناورانه است.

وی گفت: پارک علم‌وفناوری خراسان با ۲۰ سال سابقه در حال حاضر ۴۰۰ شرکت فن‌آوری و دانش‌بنیان در نقاط مختلف استان در ارتباط با این‌مرکز، زمینه اشتغال‌ ۶ هزار نیروی جوان و تحصیل‌کرده را فراهم کرده و در حوزه صنایع معدنی و فولادی ظرفیت شرکت‌های فعال در این پارک بررسی و دسته‌بندی شده و در حال حاضر بیش از ۵۰ شرکت آمادگی ورود به این حوزه را دارند. سامانه‌ای برای معرفی این شرکت‌ها راه‌اندازی شده است.
وی با بیان اینکه نفوذ فن‌آوری و اعتماد به جوانان عواید زیادی را برای صنایع و اقتصاد منطقه ایجاد خواهد کرد گفت: مجتمع فولاد خراسان با بیش از ۲۰ سال سابقه در تکمیل زنجیره معدن تا محصول در کشور شاخص است اما تاکنون ارتباط ساختارمند و هدفمندی بین این‌مجتمع با پارک‌ علم‌وفناوری وجود نداشته و با اقدامات صورت گرفته در این زمینه امیدواریم به زودی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم و با نگاه ویژه مدیران‌ فولاد خراسان فصل نوینی از رشد و توسعه در صنایع فولادی خراسان اتفاق افتد.

مدیر عامل مجتمع فولاد خراسان در این مراسم گفت: فولاد خراسان و صنایع بزرگ‌ کشور دانشگاه‌های علم‌ و عمل هستند و امروز موفقیت‌های فولاد خراسان به خاطر نوع نگاه و تلاش مدیرانش در این حوزه بوده و شرکت‌های دانش‌بنیان منتظر نباشند فقط فولاد خراسان برای ساخت قطعات به آنان پیشنهاد بدهد بلکه خودشان پیشقدم بشوند.

کسری غفوری تاکید کرد: در فولاد خراسان بالغ بر ۲۶هزار قلم‌ خرید وجود دارد که از این میزان یک‌هزار قلم تاکنون نمونه ایرانی آن خریداری نشده و همین بستر بسیار خوبی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است تا در کنار بهبود فرآیندها باید این‌ بخش را مورد توجه ویژه قرار دهند و ما از آن استقبال می کنیم و از ایده‌های جدید در حوزه صنایع معدنی و فولاد استقبال می‌کنیم.

وی افزود: از امروز پرسنل فولاد موظف هستند در کنار شما باشند و به این‌ منظور مرکزی برای تسهیل امور در این بخش در مجتمع فولاد خراسان ایجاد شده است که اقدامی نوین است و همراهی عملم و دانش عینیت می‌یابد و قرار گرفتن فولاد خراسان در کنار دانشگاهیان که صاحب علم و خرد و دانش هستند فرصت بسیار خوبی است تا در جهت افزایش تولید با بومی سازی، مهندسی معکوس و تحقق شعار دانش‌بنیان گام برداریم و امیدواریم این همکاری گسترش یابد.

غفوری خاطرنشان کرد: با توجه به نام‌گذاری امسال به نام‌ تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین و حضور فولاد خراسان در جبهه مقدم صنعت تلاش کرده‌ایم با وجود همه موانع به عنوان قطب سوم فولاد کشور این شعار محقق شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش اشتغال آفرینی فولاد خراسان میزبان پنج هزار نفر به صورت مستقیم است گفت: این‌مجتمع در چارچوب شعار سال بخش دانش‌بنیان را مورد توجه ویژه قرار داده و امروز فولاد با صنایع نفت و پتروشیمی در بخش ارزآوری رقابت می‌کند و تولید ۵۵ تُن فولاد در افق ۱۴۰۴ در دستور کار قرار دارد در حالی که پارسال تولید فولاد کشور به ۳۰میلیون تُن رسید.

وی با اشاره به مشکل کمبود گاز خاطرنشان کرد: پارسال مجتمع فولاد خراسان به عنوان بزرگترین صنعت شرق کشور به دلیل کمبود گاز پنج ماه دچار اُفت در تولید شد و امسال هم از ابتدای خردادماه با اخطار کاهش برق مواجه هستیم و در مردادماه به دلیل قطعی کامل برق باید به تعطیلات تابستانی اجباری برویم که تا شهریور ماه ادامه خواهد داشت و در نیمه دوم سال هم با قطع هم‌زمان برق و گاز مواجه هستیم‌؛همانطور که پارسال این مشکل پنج ماه دامن‌گیر ما شد اما با این‌وجود پرسنل فولاد خراسان همان میزان تولیدی را که تعهد داده بودند محقق کردند

در حضور پارک علم و فناوری خراسان، مرکز ارتباط صنعت با شرکت های دانش بنیان در مجتمع فولاد خراسان افتتاح شد

سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱
Menu